fbpx

“Ontwikkeling Cyberpunk 2077 startte pas in 2016”

cyberpunk review 4

Een nieuw en uitgebreid achtergrondartikel van Bloomberg-journalist Jason Schreier geeft ons een nieuw kijkje achter de schermen van Cyberpunk 2077. De journalist sprak met een 20-tal werknemers van de Poolse ontwikkelaar CD Projekt Red en die stonden vaak voor een onmogelijke opdracht. Zo blijkt dat de ontwikkeling van de game pas in 2016 écht is gestart, de game oorspronkelijk in third-person was en die indrukwekkende demo op E3 2018 bijna volledig fake was.

Volgens de werknemers waren de verwachtingen van het management onrealistisch en was er daarom vaak spanning op de werkvloer. Een van de personen beschreef de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 als ‘het besturen van een rijdende trein terwijl de sporen aangelegd werden’. Daarom vonden heel wat werknemers ‘een release in 2020 complete waanzin’. Een realistische releasedatum zou 2022 geweest zijn.


In een persoonlijke video legde medeoprichter van CD Projekt Red, Marcin Iwinski, uit dat het management erkent wat er misgegaan is. Iwinski liet onder andere vallen dat tal van problemen niet opdoken bij speltesters. Volgens de werknemerss wist het management wel degalijk wat dat er aan de hand was.

Werknemers van de studio hadden de performantie op last-gen consoles vaak genoeg aangekaart, maar het management zou die problemen simpelweg weggewuifd hebben. Met als resultaat dat Sony de game uit zijn digitale store verwijderde.

Een andere reden voor de miserabele launch, was het feit dat de ontwikkeling van de actie-RPG pas in 2016 begonnen is. In 2012 kreeg de wereld de eerste teaser trailer te zien, maar veel meer dan een concept was Cyberpunk 2077 toen niet. De start van de effectieve ontwikkeling was pas in 2016 ging en dat ging gepaard met een radicale koerswijziging.

Adam Badowski kreeg toen de regie van het project in handen en wilde af van het third-person perspectief. En dat bracht heel wat discussies met zich mee. Veel werknemers waren na jaren third-person games te hebben ontwikkeld niet klaar voor die stap. Er moest geïnvesteerd worden in nieuwe technologie en kennis, maar dat gebeurde niet. Verschillende medewerkers verlieten toen ook het team.

Tot slot werd er ook nog kritiek geuit op de demo van 2018. Volgens de bronnen van Bloomberg was die bijna volledig fake. De onderliggende gameplay-systemen van wat getoond werd in de demo, waren nog helemaal niet klaar. Om die reden zijn tal van features, zoals car ambushes, niet aanwezig in het finale spel. Voor tal van werknemers was de demo een enorme verspilling van tijd, die beter aan de eigenlijke ontwikkeling van de game was besteed.

Natuurlijk blijft de vraag hoe accuraat een rapport is, gebaseerd op getuigenissen van slechts 20 werknemers, als je weet dat CD Projekt er meer dan 500 telt. Bovendien heeft Adam Badowski al vurig gereageerd via Twitter. Zijn reactie hieronder.

Het lijkt erop dat dit geschil steeds meer in de media uitgevochten zal worden. Zonde, want de focus ligt helemaal niet meer op de game. En hoewel het laatste woord er nog niet over geschreven is, is de studio hard aan het werk om de problemen op te lossen. Al kan dat wel nog een hele tijd duren.

De komende maanden vuurt CD Projekt Red verschillende patches op ons af en dit najaar zou ook de gratis next-gen upgrade voor PS5 en Xbox Series X af zijn.

REACTIES (1)

Een reactie achterlaten