fbpx

Sony: 'Gros van PS4 Pro games krijgt geüpscalede 4K-resolutie'

Er is al heel wat heisa geweest rond de specificaties van de PlayStation 4 Pro. Inmiddels is het duidelijk dat Sony bewust de term native 4K amper gebruikte tijdens de persvoorstelling. Dat heeft zo zijn reden: de meeste games krijgen de 4K-resolutie dankzij een upscale-techniek van de PS4 Pro en zijn niet door de ontwikkelaars gemaakt in native 4K.

Andrew House, de grote baas bij Sony, schenkt klare wijn wanneer hem gevraagd werd hoeveel gamers er daadwerkelijk echt een volwaardige 4K-resolutie krijgen op de PS4 Pro. House antwoordde daar het volgende op:


Op basis van het huidige portfolio dat ik gezien heb, wordt het merendeel van de games geüpscaled.

Daarna volgt de vraag of de term ‘4K gaming’ dan niet misleidend is voor de consument. Volgens House is dat niet het geval. Welke term ze gebruiken is niet belangrijk, de ervaring (consumentenbeleving) daarentegen wel. Gebruikers moeten een duidelijk verschil kunnen waarnemen.

Enkele titels kunnen wel vanaf launch in native 4K gespeeld worden op de PS4 Pro. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een hogere resolutie in Rise of the Tomb Raider en The Last of Us Remastered. De framerate wordt dan wel gelocked op 30 fps.

Andere games die niet in native 4K draaien, maken gebruik van de zogenaamde schaakbordresolutie. Concreet betekent dit dat het 4K-beeld wordt opgedeeld in twee schaakbordpatronen die afwisselend te zien zijn. Voor het blote oog is de afwisseling niet zichtbaar.

Het totaalbeeld is bijna even scherp als echte 4K. Digital Foundry deed de test en merkte op dat het verschil in scherpte tussen de native en geüpscalede 4K alleen van extreem dichtbij (een kijkafstand van minder dan 20 centimeter) zichtbaar is. Much ado about nothing?

Een reactie achterlaten