Blade Runner project geannuleerd bij Until Dawn studio

Blade Runner

Ontwikkelaar Supermassive Games wil de horror achter zich laten. Of althans, daar leek het even op, want een onaangekondigd project gebaseerd op de futuristische Blade Runner franchise werd onlangs geschrapt. Dat maakte website Insider Gaming bekend.

Volgens Insider Gaming ging de game door het leven als Blade Runner: Time To Live. Het project was een filmische action-adventure game, gedreven door begeesterende personages. Als speler kreeg jij de controle over de enige Blade Runner in 2065, in een ervaring die zo’n 10 tot 12 uur gameplay zou serveren. Een beetje gelijkaardig aan Until Dawn en The Quarry dus. Het project zou een aangrijpend verhaal vertellen dat de filosofische thema’s van de franchise combineerde met de dynamische action-adventure gameplay.


Blade Runner: Time To Live werd ontwikkeld door grotendeels hetzelfde team dat ons The Quarry bracht. De pre-productie van het project begon in september 2024 en zou duren tot maart 2025. Een prototype zou dan gemaakt worden, waarvoor tijd was tot september 2025. Helaas werd de titel intussen geschrapt.

Opvallend genoeg stoppen de details echter niet, want de release was gepland voor september 2027. De game zou verschijnen op huidige en next-gen platformen. Het budget van het project bedroeg zo’n 45 miljoen dollar, waarvan 9 miljoen dollar voorzien was om acteurs in te huren.

Hoe zou de game dan spelen? Insider Gaming beschrijft de titel als een third-person action-adventure game, waarin spelers in de bionische huid kruipen van So-Lange, een vintage model Nexus-6 die verrassend genoeg nog in leven is, lang na zijn verwachte levensduur. Je krijgt de opdracht om Rev, de meedogenloze leider van een crimineel Replicant netwerk te neutraliseren. Maar uiteraard gaat er wat mis en word je achtergelaten in een uiterst vijandige omgeving.

Tijdens de game zou je zowel de onderwereld van New Zurich 2065 verkennen alsook de ruïnes van The Forgotten World. Centraal in de gameplay stonden stealth, combat, exploratie, spoorzoeken en interacties met andere personages. Het doel was om altijd authentieke, aangrijpende en pittige dialogen af te leveren tijdens gesprekken.

Doorheen het avontuur zou je dan ook vaardigheden moeten upgraden, herinneringen uit het verleden analyseren en allerlei technologische snufjes gebruiken om je te helpen bij je onderzoek. Klinkt een beetje als Nobody Wants to Die, niet?

Een reden voor het schrappen van de game is niet bekend, al zou Alcon Entertainment, dat de rechten van Blade Runner in handen heeft, er iets mee te maken hebben. Wat er exact gebeurd is, is helaas onbekend.

Een reactie achterlaten