AMD bevestigt PS6 samenwerking met Sony

PlayStation 6

Afgelopen december onthulde PlayStation architect Mark Cerny dat Sony samenwerkt met AMD voor Project Amethyst. Met dat initiatief willen beide bedrijven een wederzijdse doorbraak realiseren in machine learning. En die nieuwe technologieën worden ongetwijfeld geïntegreerd in de PlayStation 6.

Ter ere van de zogenaamde Radeon Day, trok AMD naar X om zijn enthousiasme te delen over Project Amethyst en ook om een update te delen van de FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) technologie, die de nieuwste grafische kaarten van de fabrikant ondersteunen.


FSR is een upscaling technologie en zorgt voor een sterke ommezwaai in de gamesector. Via de tech worden games in een lagere resolutie uitgevoerd, maar een upscaling algoritme vergroot elk frame naar de output resolutie van je beeldscherm. Daardoor moet de hardware minder energie steken in de uitvoer van een hogere resolutie en kan die energie dus gebruikt worden voor een hogere framerate, meer visuele effecten enz.. Maar is de beeldkwaliteit dan niet minder scherp? Neen, want FSR 4 maakt gebruik van AI om de beeldkwaliteit een krachtige boost te geven.

Samen met Sony boekt AMD enorm sterke vooruitgang in die upscaling technieken. Ongetwijfeld zien games op PlayStaion 6 er dus nog een pak beter uit. Al kan de technologie ook bijzonder voordelig zijn voor een handheld console. Die hebben vaak minder krachtige hardware en als die dan gebruikt kan worden om een betere framerate en meer gameplay-technische opties mogelijke te maken, is dat een mooie bonus.

Een reactie achterlaten