8 dingen die we leerden van de Battlefield 6 multiplayer

battlefield 6 hands on invader

Een globaal onthullingsevent in Los Angeles, Londen, Berlijn én Parijs? Het is EA menens met de nieuwe Battlefield. Wij trokken naar het dichtstbijzijnde spawn point bij de Place de la République voor een eerste duik in de loopgraven van Battlefield 6. En dit leerden we allemaal.

1. Terug naar het verleden

Ontwikkelaar Battlefield Studios (zeg maar DICE plus een heleboel EA-studios) trekt een streep door het recente verleden: Battlefield 6 wordt de spirituele opvolger van deel 3 en 4. Weliswaar in volledig gemoderniseerde vorm, met een stevige brok vernieling uit Bad Company en een (kleine) mobiliteitssprong richting rivaal Call of Duty.


De setting van deze Battlefield 6 is alvast uit het leven gegrepen. Wat dacht je van de wereld die anno 2027 op de rand van een wereldconflict staat? De NAVO-troepen – of wat ervan overblijft – nemen het in dit globaal conflict op tegen een militieleger: de Pax Armata. Over de verhaalcampagne wilden de makers tijdens het event nog niet veel kwijt. Dat komt later. Eerst het belangrijkste: de multiplayer.

battlefield 6 classes

2. De klassenstrijd keert terug

Een van de belangrijkste beslissingen van EA is ongetwijfeld om het klassensysteem terug te brengen. Je kan opnieuw tussen vier iconische klassen kiezen: Assault (killers die de weg vrijmaken), Engineer (het beste wapen tegen voertuigen), Support (zowel Medic als munitie) en Recon (de tactische sniper met drones).

Wij speelden vooral met Assault, de veelzijdige infanterist voorzien van assault rifle, shotgun én granaatwerper. De perfecte instapper, al is dat allemaal relatief. Zo kan je elke klasse volledig customizen en ze ook elk type wapen geven. Of elke combinatie die jij wil. De klassen blijken enkel gedefinieerd door hun secundaire abilities en gadgets. Zoals het lasapparaat van de Engineer of de revive skill van de Support. Maar voor de rest krijg je de volle vrijheid om de klassen (én guns) volledig te customizen.

Battlefield 6 hands on 6

3. Mobieler bewegingsysteem

Battlefield keert terug naar de glorietijden van deel 3 en 4, maar is meer toegankelijker. Vooral op vlak van mobiliteit. Je rent een stuk vlotter en hebt meer opties om je over het slagveld te bewegen. Zo kan je je aan de achterkant van een tank vasthouden bijvoorbeeld of uit een raam springen en met een duikrol landen.

Ontdekten we ook tussen de ruïnes van Cairo: je kan al hurkend rennen, om het hoekje spieken, je gun mounten om de recoil op te vangen en wellicht ontdekken we later nog meer. Het speelt alvast een stuk dynamischer dan we gewoon zijn van Battlefield. Maar weest gerust, het blijft altijd tactisch en voelt nooit als de arcaderunner die Call of Duty is geworden.

battlefield 6 Medic

4. De Medic experience

Onze tweede favoriete klasse van deze speelsessie is de Support (lees: Medic). Omdat er geen enkel andere klasse je zo hard als een held op het slagveld doet voelen. Een gevallen teamgenoot moet je nu in veiligheid slepen terwijl je hem/haar probeert te reviven. En dat ziet er fantastisch uit.

Eerst een tik op de helm, dan de gewenste sleeprichting kiezen en – terwijl de kogels je rond de oren fluiten – je strijdmakker met een adrenalineprik in de borst terug tot leven brengen. De makers hebben alvast hun stinkende best gedaan om de actie er een stuk filmischer uit te laten zien. En als het reviven lukt, voelt het ontzettend heroïsch.

Battlefield 6 hands on 2

5. Destructie is crazy (en tactisch)

Battlefield 6 ziet er fantastisch uit – toch op de high-end pc waarop wij speelden – en de vernieling zorgt voor extra spektakel en tactiek. Elke muur, dekking en pilaar kan strategisch aan brokken geknald worden en dat heeft zijn gevolgen voor de je squad.

Die gevel waar een sniper achter schuilt, kan met één welgemikte knal van de granaatwerper weggeblazen worden. Deuren en ramen kunnen eruit, muren worden doorgangen en volledige verdiepingen storten in. En wanneer in modes zoals Conquest ook tanks en andere voertuigen deelnemen aan de actie, kan je zo goed als de volledige map met de grond gelijk maken.

Maar geef ons liever de gericht destructie die je als infanterist kan toebrengen. Zo kan je bijvoorbeeld een sloophamer als extra wapen kiezen, het plafond boven je kapot meppen en het gevallen puin als opstapje gebruiken om zo de squad boven je te grazen nemen. Een lading C4, raketwerper of drone klaren die klus ook.

Battlefield 6 hands on 1

6. Op zijn best met voertuigen

We hebben tijdens onze 3 uur durende speelsessie heel wat maps en modes kunnen testen, waarbij de nadruk van de makers voor dit event op kleinschaligere maps lag. Zoals Team Deathmatch in Brooklyn dat – los van de fantastische setting – veel close combat, vernieling en verticaliteit serveert. Maar het échte Battlefield-gevoel kwam pas naar boven toen we op grootschalige maps vol voertuigen werden gedropt.

Zo speelden we oConquest Mode op Liberation Peak, een gigantisch gebergte waar we met 64 spelers een all out warfare mochten uitvechten. En dat voelt awesome. Denk helikopters, jets, tanks en jeeps die een explosief spelletje blad, steen, schaar spelen. En de infanterie die er als mieren tussen bewegen.

Naast klassiekers Conquest, Breakthrough en Rush pakt de multiplayer van Battlefield 6 ook uit met een nieuwe modus: Escalation. Die konden we helaas nog niet testen, maar de makers omschreven het als Domination waarbij steeds meer Capture Points verdwijnen en de teams zo naar elkaar worden gedwongen.

Battlefield 6 hands on 4

7. Tonnen content… geen cartoon skins

De multiplayer launcht met 9 maps. Klinkt weinig, maar veel van die maps zijn onderverdeeld in zones die ook nog eens als aparte maps worden ingezet. Bij compactere modes zoals Domination, Team Deathmatch of Squad Deathmatch bijvoorbeeld. In die laatste nemen maar liefst vier veerschillende squads het tegen elkaar op.

Dat Battlefield 6 huge wordt staat nu al vast. Terwijl de makers het doek nog wat langer over de singleplayer willen houden, weekte de onthulling van de vernieuwde Battlefield Portal best wat reacties los in de zaal. Met de editor kan je zelf je levels verbouwen, de UI aanpassen en je eigen gameregels maken. Een 6-vs-6 onderonsje met alleen sloophamers als wapen? Waarom niet.

Tel daarbij nog eens de free-to-play battle royal modus waar ontwikkelaar Ripple Effect aan werkt (maar waarschijnlijk de launch niet haalt) en we kunnen wel stellen dat EA zijn Battlefield net als rivaal Call of Duty wil doen uitgroeien tot een platform. Die alle verschillende Battelfield-ervaringen bundelt op één plaats. Maar goed nieuws: zonder gekke cartoonskins, fluoroze snipers of peperdure packs die vooral marketingdoeleinden moet dienen.

8. Volgende week zelf te spelen

We voelen ons vereerd dat we nu al Battlefield 6 konden testen. Maar heel binnenkort kan jij dat ook. Als opwarmertje houdt EA heel binnenkort twee open bèta’s waarin jezelf de multiplayer kan uitproberen. En met heel binnenkort bedoelen we volgend weekend.

De eerste open bèta start op 9 augustus (10u) en duurt tot 11 augustus (10u). Het tweede bètaweekend start op 14 augustus (10u) en eindigt op 17 augustus (10u). Je hebt geen code nodig en kan de open bèta downloaden op PS5, Xbox Series en PC. O ja, je kan vanaf 4 augustus om 17u de bèta al pre-downloaden. Kwestie van deze free trial maximaal te benutten.

Lijkt ons alvast een goede opwarmer voor de echte release op 10 oktober.

Een reactie achterlaten